Kisah Raya dengan sehelai baju kurung hijau

Before i get to the raya-raya story, i'd like to share with u guys about my Baju Raya story..u know how hard it is to get a good tailor without having to pay a bomb for thier services..apparently my tailor is in JB..n her charges for me had never changed from my secondary school days till now..but the prob is how often do we go back to Jb..n the fact that Im carrying post pregnancy weight does not help at all..I had to alter my baju numerous times..still my recent Baju raya looks 'gedoboh'..mana taknya measure in April..nak pakai Oktober..i'd lost a few kilos along the way...sigh..sigh..anyway nak stroy pasal baju lain..not this one..

I scouted out for a few tailors n ended up at a boutique called Anggun in PKNS...(i have to reveal the name coz sakit hati sgt) i asked bila boleh siap..dia ckp a week before raya..so 2 weeks before i called the tailor...(manalalah tau..my normal tailor normally siapkan baju before time..) so she said.."lum siap lagi..next week siap"... so the last week before raya..i called like 3 or 4 times..she kept meddling with the date...i did tell her..im going back this friday..so she said ok..ok..the last date yang she gave me..ambik after maghrib on friday..(ni pon after ntah brapa kali i called...) so i pon dok question myself..lambat sgt ke aku hantar...when i went there with hubby after maghrib the tailor was not there..so i tanya lah staff yang lain..dgn selambanya ckp.."tak siap lagi lah kak...." (sambil tunjuk..pieces of kain yg baru dipotong...) aku n hubby pon nak naik angin lah..called the tailor she said.."jalan-jalan lah dulu within 45 mins siap" walaupon i did not believe she cud finish it..me n hubby jalan2 lah dulu..then after an hour we came back..betul pon x siap..we waited kat sana until 11pm..PON TAK SIAP..weeezal x yah cita lah dah kuar asap kat telinga..smpai fed up..dia ckp "hantar kat rumah lah..tau tak we all nak balik dah.." dia ngan muka selamba ckp..ok..ok.. Padahal baju yg i hantar buat tu bukan susah mana..mini kurung bukannya suh letak beads ke apa..cuma ada lining je...DIA CHARGED RM150.00 oKKkk!!!!!

So at about 1 ish AM dia called nak hanta baju..sesat lak tu..suh aku amik kat Shell..mintak maaf, weezal kuar g fill up gas n all takdenya aku nak melayan ambik..so last2 dia jumpa pon rumah..bukanya susah sgt...bila jumpa haram sorry pon xde n muka tersengih2..bila i mtk reduction dia kurangkan RM20 je...aku malah nak gaduh so masuk rumah tgk jahitan dia mmg nak menyirap lah ngan cutting x betul n all..imagine 3/4 jam nya kerja nak charge aku RM130...uish mmg tensen..so i texted her the next day ckp ill send the baju back by sunday 5th..dia pon reply ok....come monday 6th aku pon pergilah nak alter..smpai kat kedai TUTUP!!!!!! WTF!!! aku mmg angin lah..ckp lah awal2 ko tutup!!! mghabiskan minyak gua je...try calling her..ntah ulu mana dia dok xde signal lah plak..huish..tahap kesabaran ku yang slalunya indicatornya paling max susah nak jejak dah blow..so smpai la ni tak hantar alter..saturday ni kot..bwk hubby biak dia bebel sket..lakiku kan cengih! Endingnya x pakai pon baju tu..

.........................................................................................................................................................................
Bcoz my entry on my baju raya panjang sgt u guys enjoy lah pics of my raya ye..We raya in JB the first day at my parents..then we went to my in laws..then visit weezal's tok on his mom's side then we scooted off to muar...(yoHoooo!!).. harrs cranky lah during raya..nak melekat aje..tensen gue...hehhe..maybe becoz terkejut tgk banyak sgt new faces kot...


Us minus the lil' one


meet the parents


Us with mak n ayah..

My crancky lil boy in the car..nak balik MUO...

2nd raya mmg sgt meriah lah bcoz we had sort off like an open hse at my uncles n org mmg MAHA ramai...my maid smpai xleh nak bercakap punyalah dia penat..sian pulak i tgk..esok nya dia terus demam..
(we all mmg raya kat my uncles not my grandma's, umah grandma utk tido je..activity berpusat semua kat sini)..


My cuzzies n bro aka the rewang team..




The tent outside my uncles'

Then malam we all went to my tok sedara's place..ni pon tradition every second raya buat celebration..kat kg. Pinang Seribu..actually my grandma was born ere n oso grew up here smpai lah dia wed my arwah atok..the hse is called Istana Hinggap n penah masuk ASTRO pasal tempat2 sejarah ke..lupa (.my great grand father baik ngan Sultan Johor so according to my tok..Sultan selalu singgah umah dia ni..


Istana Hinggap


The coloniol bungalow


The scene inside the tent ..packed..(semua sedara mara..but yet i x kenal pon semua!)


My relatives on my grandma's side mmg ramai..My great grand fatehr had 5 wives (no.. he did not marry all at once..one died married another... camtulah...) so my grandma had like berbelas2 adik beradik n one of my grandma's brother had 17 chlidren or was it 21 this children lah yg dok istana hinggap ni n thier siblings lah yg organise year by year ths event...my grandma had 7 children yang lain pon lebeh kurang so that is how BIG my family is..hehhe mg x kenal semua kalau langgar bahu haram leh bertumbuk kot...


..........................................................................................................................................................................
Third Raya balik KL coz my father's brother tak brapa sihat dah warded in Gleneagles for a months plus..so we headed back KL n tinggalkan Muar..huhu sedey plak balik cepat... 4th day g visit Weezal's tok n relatives...


Us with Tok Miah

Oklah sbb dah panjang berjela sgt my entry,,will continue with more raya stories in my next entry..before that we'd like to wish all (including my silent readers)


SELAMAT HARI RAYA
MAAF ZAHIR BATIN
* SELAMAT BER OPEN HSE*

Datang lah rumah saya kalau sudi..sentiasa tebuka

0 comments: